Drømmer jeg, eller er jeg vågen? – Alternate Reality (2015-11-19)

Drømmer jeg, eller er jeg vågen? – Alternate Reality

(FB@2015-11-19)

Det er få titler som både er teknisk fremragende og så visionært skabt, at de i årtier efter stadig er blandt genrens bedste. Færrere endnu har så store oplæg, at kun en brøkdel kan realiseres. Men dagens mystiske spil er en vaskeægte klassiker og det borger vel for spillets høje kvalitet, at det stadig er en eftertragtet sjældenhed med en trofast loyal fanskare…

Philip Price var en usædvanligt talentfuld programmør, som fra et skur på Hawaii med en bil som generator og på en lånt 8-bit computer, starter udviklingen af et spille epos, der skal udspille sig i en helt åben verden. Price som både før og efter eventyret i spilbranchen, arbejdede for det amerikanske forsvar på IT systemer i Stealth programmet, er universitets uddannet og trådte sine barnesko som programmør i halvfjedsernes mainframe systemer, hvor et ønske om at kombinere multiplayer underholdning med indlæring fik bragt ham på kant med traditionelt tænkende systemansvarlige. Han flytter derfor til Hawaii og starter et lille udviklerfirma meget passende kaldet Paradise Programming. Price får kontakt til en populær lokal musiker ved navn Gary Gilbertson og sammen løfter de lyden af 8-bit op fra bip og eksisterende klassiske værker indtastet i hele og rene toner, til stemningsfyldt musik med lydeffekter som interagere med spillet i dets forløb…

Som lille softwareudvikler har Paradise ikke format til at sælge produktet selv og starter derfor et samarbejde med Datasoft, en skæbnesvanger beslutning som ultimativt fører til at spillet hastes færdigt og deles i afsnit der ellers var planlagt sammenhængende. Datasoft får under oversættelsen til andre formater, fjernet muligheden for frit at bevæge sig rundt på tværs af alle afsnit og en central del af den nytænkning, der skulle give spilverdenen sin hidtil største oplevelse, tabes på gulvet. Derfor og grundet sædvanlig skuffelse over manglende udbetaling af royalties, mister Price lysten til at følge op på færdiggørelsen og forlader herefter branchen desiilusioneret.

Samtaler om plottet i de nyligt udgivede eventyr med et par meget interesserede herrer fra filmbranchen, som Price ikke rigtig kan huske hvem var, førte i øvrigt til at filmen Matrix ved udgivelsen mindede ham meget om spillets koncept… som udvikler blev han selvklart skuffet over at se sin ide anvendt uden tilladelse, men om det overhovedet var Wachowski brødrene… hvem ved… det betyder ikke noget mere og nu er vi alligevel endelig klar til at løfte sløret… og hermed kan selve eventyret endelig tage sin begyndelse… og en ny virkelighed venter os lige der hvor det hele starter… ved porten til en ny verden…

Alternate Reality

Som et rollespil var AR nyskabende indenfor en række områder og både grafik og lyd var lysår forud for sin tid. Selve designet var fantastisk og simpelt fortalt gik det ud på langsomt at opdage virkeligheden ikke er virkelig og at menneskeheden blot er taget og lagt i beholdere, hvorfra en udenjordisk race fodre hele vores sanseapparat til at tro vi lever et helt andet sted… lyder bekendt ikke sandt! … men her ved porten fastlåses karaktértræk og vores helt skal løse en række opgaver ledende frem til en beslutning om hvad eventyrets afslutning skulle være… Fortællingen nåede desværre aldrig længere end til første afsnit, der grundet hastværk fra Datasofts side oven i købet endte med at blive delt i to… City og Dungeon… uanset kritikken af Datasoft, står vi heldigvis stadig tilbage med et gennemtænkt spil hvor helt, omgivelser, musik og spil påvirker hinanden. En farvepalet der påvirkes af solnedgang, realistisk regn, objekter der langsomt kom til syne når man nærmede sig og renderet 3D som mindede om Castle Wolfenstein, bare syv år før! Listen af innovationer er lang og lyden imponerede også et i forvejen positivt forbløffet publikum.

At konceptet var gennemtænkt viser sig også ved at kopisikringen lod spillet kopieres, blot for i City at lade figuren dø af sygdom og i Dungeon at lade to uovervindelige agenter slå en ihjel i starten… fed humor og igen et vink med en vognstang til Matrix, som ikke var skrevet endnu.

Kritikere roste spillet til skyerne, spillere gav det sin nuværende kult status og dermed var en legende født, desværre blev eventyret aldrig færdigt og selv et tidligt forsøg på at genskabe universet som MMORPG, længe før titler som WoW blev udviklet, endte med at skrinlægges på grund af manglende midler til at realisere projektet grundet for mange innovationer i det nytænkende koncept… men da Price var væk fandt man alligevel midler, bare til et Matrix MMORPG…

Oprindelig ‘Alternate’ hjemmeside
http://www.eobet.com/alternate-reality/

Page 6 review
http://www.page6.org/archive/issue_31/page_64.htm

Fanside AR review
http://www.marktaw.com/revie…/AlternateRealityTheVideoG.html

Underside lavet som spillet!
http://www.marktaw.com/ar/

Interviews med Philip Price / Gary Gilbertson
http://www.dadgum.com/halcyon/BOOK/PRICE.HTM
http://www.dadgum.com/halcyon/BOOK/GILBERT.HTM

12243464_10153734160692838_8823999709103386896_n 12227817_10153734160737838_2926333352113064125_n 12234984_10153734160852838_5181484567884209888_n 12243326_10153734160762838_8865920580919169485_n  12247079_10153734160837838_1556674645855854573_n 12247141_10153734160702838_2831477450100285442_n12219629_10153734160967838_5937907216625764674_n