Gud elsker en glad giver! – Highway Encounter (2015-11-05)

Gud elsker en glad giver! ? – Highway Encounter

(FB@2015-11-05)

Det har ikke været en god dag… men fortvivl nu ikke, i slipper nemlig for en grådkvalt beretning om mine trængsler, Michael Cruusberg fandt mig heldigvis i tide foran grædemuren og fik spredt lidt retro lyksalighed i min retning i form af et uåbnet spil, som viste sig at være lidt mere spændende end først antaget.

Highway Encounter er endnu en konverteret isometrisk Spectrum klassiker, dog med et spændende spilkoncept. Som en Dalek lignende skydegal skraldespand, skal man redde jorden fra uvenlig nærkontakt af tredje grad. En lang lige rute opsat over tredive skærmbilleder med forhindringer, fælder og diverse udenjordiske gespenster, danner rammerne om den vanskelige opgave, at få fragtet en rullende bombe frem til fjendens over-kodyl-for-fedest store laser. Det sindsoprivende ligger dog ikke i at skyde vildt omkring sig, men derimod i det strategiske element, der gemmer sig bag spillets shooter lignende overflade….

… Dine ekstra liv ligger ikke og luner sig på sidelinjen, men er sat i spil ved som dødsforagtende lemminger på række blindt at skubbe bomben foran sig, indtil de enten nedskydes eller bomben kører ind i en forhindring, man kan derfor være flere skærmbilleder væk og alligevel vinke farvel til ekstra liv der, lykkeligt uvidende, pulveriseres af krapyliske aliens der giver den som bagbordsindianere. Tager den aktive robot billeten, aktiveres en af de ekstra bombeskubbende robotter, indtil man ene og alene, både skal skyde sig igennem banerne og skubbe bomben fremad mod dens eksplosive endeligt.

Styringen af den aktiverede robot foregår ved at dreje og derefter aktivere en fremadrettet bevægelse eller opbremsning… hastigheden øges og sænkes gradvist, ganske som inertiens love foreskriver, men det er afgjort en styreform man lige skal vænne sig til… et par raserianfald senere, er du klar til klargøring af banerne og kan iværksætte udspekuleret planlægning forud for bombens lige rute… og det er hermed at spillet får et tiltrængte strategisk pift, som udover den stramme tidsgrænse medvirker til at holde pulsen oppe og interessen vedlige…

Spillet blev skrevet af den græsk cypriotiske kodningsekvilibrist Costa Panayi også kendt fra bl.a. Deflektor, Revolution og H.A.T.E. Costa er især kendt og elsket på Spectrum platformen, men enkelte perler fandt deres vej over på Commodore 64. Desværre for Costa og hans firma Vortex Software, blev de senere ellers kritikerroste titler, aldrig rigtig de store topsælgere…

Tak for gaven Michael!

Youtube video
https://m.youtube.com/watch?v=6JomcqEQUKE

Spillets wiki
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Highway_Encounter

Blogspot
http://bestretrogames.blogspot.dk/…/highway-encounter-sincl…

Vortex Software’s historie
http://www.computinghistory.org.uk/d…/33087/Vortex-Software/

12193847_10153709728147838_3748788183046581628_n 12190124_10153709728197838_3186110296468776672_n  12196096_10153709728167838_130900228582384416_n12189575_10153709728247838_167619420352298181_n