… noget ved musikken.
(FB@2015-10-12)
Når man kommer hjem fra en rigtig dejligt lang og kold dag i byen, hastigt travende rundt i hælene på en forlystelsessyg datter, så er det noget der luner, at finde en lille pakke…
I 1986 udgiver Rino to spil, Bombo, en Bomb Jack klon der ikke når genre favoritten Super Seymor end sige arkade originalen til tåneglene og Ark Pandora, et middelmådigt arkade eventyr du er chanceløst fortabt i uden at nærlæse manualen… hvad sker der for mig?…
… men jeg ved at du ved at ikke alle ved at de har mere end bare samme udgiver og et nydeligt ensartet og komplimentært coverdesign tilfælles… så gør lige dig selv den tjeneste at prøve de to links herunder og så tager vi den derfra…
https://m.youtube.com/watch?v=AjKVCWh6V-Q
https://m.youtube.com/watch?v=qSBGKum_wT0
Wauw!… der findes ikke mange c64 entusiaster med respekt for sig selv, der kan sidde disse perler af 8-bit musik overhørig. Brugt i et utal af introer, crack’troer og demoer tilbage da far var dreng, dengang Arnold altid vendte tilbage og kæledyr ikke skulle fodres efter midnat.
Der er tale om selve essensen… lyden af det at sidde foran en 8-bit’er som bare var meget bedre end alle de andre af datidens hakkebrædter. Der er ingen grund til at tvære spectrum, amstrad og atari fanboy’s fjæs rundt i det, det er ikke deres skyld de trak nitten da der blev uddelt lydchips, for hold nu kæft hvor kunne brødkassen spille…
Paradoksalt nok, var det i de første par år af c64’s levetid blot blip, blop og sært hakkende udgaver af klassiske numre, som håbløst gjorde det ud for musik og effekter. Ingen var klar til at udnytte de muligheder der lå gemt under motorhjelmen, ingen anede hvad der var på vej… før vi pludselig fra helt almindelige budget udgivelser som disse hører musiker/programmører som Ben Daglish, vride armen om på SID’en og få den til at hvine af fryd og os andre sammen med den. Ben var selvfølgelig ikke ene om dette ej heller den første, men det er en historie til en anden dag.
… men hvis nogen skal hædres for et unikt og enestående arbejde, med at skabe forudsætningen for den lyd vi alle genkender årtier efter, så lad os lige løfte kaffekruset og udbringe en skål for geniet Robert Yannes, som i 1981 satte sig for at vise branchen hvordan en musikchip skulle laves og designede 6581. Lysår foran konkurrenterne med features som ingen inkl. designerne mente var nødvendige i en simpel lille hjemmecomputer… men nu er det bare sådan at der stadig skrives ny musik på SID, så det blev de ikke ene om at bestemme… heldigvis!